De school zet in perspectief: thuis, bij mijn familie, met mijn vrienden, tijdens de les, op straat, op de speelplaats, in de sportclub. Allemaal contexten waar iets andere regels, gewoontes, rituelen gelden. Soms zijn er vooral veel verschillen met hoe je het thuis hebt geleerd, soms vooral veel gelijkenissen. De school is een oefenplaats en wil kinderen zowel spiegels als vensters bieden:
Spiegels: hé, dit herken ik. Ik zie mijn eigen gebruiken en gewoontes weerspiegeld.
Vensters: hé, dit is anders. Ik zie nieuwe manieren om met het leven om te gaan.
Vaak krijgen vooral kinderen van meerderheidsgroepen veel spiegels en weinig vensters. Een gevoel van herkenning en weinig stretch op de laagjes van hun kompas. Terwijl kinderen van minderheidsgroepen vooral uitgedaagd worden om door vensters te kijken. De laagjes van hun kompas staan lang en vaak ver uit elkaar. Wanneer je nadenkt over representatie en inclusief materiaalaanbod onderzoek je hoe elk kind spiegels én vensters voorgeschoteld kan krijgen. Op die manier krijgt elke leerling de kans om z'n innerlijke coördinaten te verkennen.
Eva Dierickx van AP Hogeschool werkte een checklist uit om na te gaan in welke mate diversiteit weerspiegeld wordt in je klasinrichting.
Inclusief boekenaanbod
'Iedereen' van Liisa Kallio
‘Het mooiste blauw’ van Ibtihaj Muhammad
Recensie Eva Dierickx: Het mooiste blauw is echt een must have voor elke boekenplank. Het is een prachtig boek dat de (eerste dag van) hijab viert, maar het gaat ook over de band tussen zussen, trots zijn op wie je bent en waar je in gelooft en zoveel meer. Dit boek is een perfect voorbeeld van waarom #ownVoices prentenboeken (prentenboeken geschreven door auteurs die behoren tot de gemeenschap of cultuur waar ze over schrijven) zo nodig zijn. Asiya bereidt zich voor om voor het eerst een hijab te dragen. Mama stelt roze voor, maar zij en haar zusje weten dat blauw de juiste kleur voor haar is. Als Asiya de volgende ochtend verschijnt, is haar zusje Faizah vol ontzag; ze ziet eruit als een prinses. Faizah brengt de dag door met hopen dat Asiya gelukkig is; fantaseert over haar eerste eigen dag hijab; legt het uit aan haar klasgenoten en leert dat sommige mensen onwetend en onvriendelijk zijn.⠀
Het verhaalt leest als poëzie door de lyrische schrijfstijl vol kleurrijke metaforen. De illustraties in het boek maken het geheel af en verbeelden de metaforen levendig, dankzij een meesterlijke mix van verbeelding en realiteit. En de pestkoppen krijgen terecht slechts een plek in de schaduw; in silhouetten afgebeeld, gezichts- en naamloos. Ik ken geen boek zoals dit; dat het dragen van een hijab en de vrije uiting van je religie op zo’n ontroerende, poëtische en trotse manier verbeeldt voor jonge kinderen zonder te vervallen in oppervlakkigheden. Het is een must voor elke boekenkast, niet enkel als je kinderen hebt. Ps. Het boek is écht geweldig zoals het is, maar je kan het natuurlijk ook voorlezen en de stukken van de pesters eens weglaten. Dan is het een boek enkel over fierheid, uiting van jezelf en familie. Als voorlezer heb je veel vrijheden.
Boekentips op het Instagramaccount van Eva Dierickx (‘De Klas van Eva’)
Boekentips op het instagramaccount van Aisha (inclusieve kinderboekenclub)
Inclusieve weetboeken van bijv. uitgeverij Usborne
Deze boekenselectie van Cargo Confetti (Zarissa Windzak)
Inclusief speelmateriaal
In de webshops Cargo Confetti en Bahiashop vind je inclusief materiaal, zoals prentenboeken, (knutsel)materialen of een kaartenset met verschillende feesten.
Mera's ontdekkoffer van Studio Globo
Ben je leerkracht van de eerste, tweede of derde kleuterklas? Dan kun je Mera’s ontdekkoffer lenen. Ga samen met Mera op ontdekking en integreer op een leuke manier diversiteit in de klas. Stimuleer kleuters op een speelse manier om hun STEAM-vaardigheden te ontwikkelen. Ze zullen ontdekkend leren, proberen en verkennen via de kofferinhoud. Het lesmateriaal is modulair opgebouwd dus je kiest zelf welke activiteiten wanneer plaatsvinden. Er is een leuke mix: begeleide, zelfstandige activiteiten, verhaal, vrij spel, koken, creatief, techniek …
Om verhalen te verbeelden worden vaak Playmobil- of Duplofiguurtjes gebruikt. Rukhsana Zubair - die als therapeute vaak popjes gebruikt om kinderen en jongeren op verhaal te laten komen - vond dat er te weinig popjes met migratie-achtergrond beschikbaar waren om de juiste context en nuances bloot te leggen. Daarom ontwikkelde ze zelf 'Poppen met een verhaal'
Nadenken hoe de klaspop een rol kan spelen in representatie
Meer info over representatie
Podcast 'waarom je als ouder en leerkracht best inzet op genderbewust speelgoed'
Spiegels en vensters in je klasinrichting: tips voor de kleuterklas (De klas van Eva)
Comments