top of page
PBD FOPEM

Representation matters: hoe vormen het boekenaanbod en het speelmateriaal spiegels en vensters?

Bijgewerkt op: 26 nov.

De school zet in perspectief: thuis, bij mijn familie, met mijn vrienden, tijdens de les, op straat, op de speelplaats, in de sportclub. Allemaal contexten waar iets andere regels, gewoontes, rituelen gelden. Soms zijn er vooral veel verschillen met hoe je het thuis hebt geleerd, soms vooral veel gelijkenissen. De school is een oefenplaats en wil kinderen zowel spiegels als vensters bieden:

  • Spiegels: hé, dit herken ik. Ik zie mijn eigen gebruiken en gewoontes weerspiegeld.

  • Vensters: hé, dit is anders. Ik zie nieuwe manieren om met het leven om te gaan.


Vaak krijgen vooral kinderen van meerderheidsgroepen veel spiegels en weinig vensters. Een gevoel van herkenning en weinig stretch op de laagjes van hun kompas. Terwijl kinderen van minderheidsgroepen vooral uitgedaagd worden om door vensters te kijken. De laagjes van hun kompas staan lang en vaak ver uit elkaar. Wanneer je nadenkt over representatie en inclusief materiaalaanbod onderzoek je hoe elk kind spiegels én vensters voorgeschoteld kan krijgen. Op die manier krijgt elke leerling de kans om z'n innerlijke coördinaten te verkennen.


Eva Dierickx van AP Hogeschool werkte een checklist uit om na te gaan in welke mate diversiteit weerspiegeld wordt in je klasinrichting.


Inclusief boekenaanbod


Inclusief speelmateriaal

  • In de webshops Cargo Confetti en Bahiashop vind je inclusief materiaal, zoals prentenboeken, (knutsel)materialen of een kaartenset met verschillende feesten. 

  • Mera's ontdekkoffer van Studio Globo

  • Ben je leerkracht van de eerste, tweede of derde kleuterklas? Dan kun je Mera’s ontdekkoffer lenen. Ga samen met Mera op ontdekking en integreer op een leuke manier diversiteit in de klas. Stimuleer kleuters op een speelse manier om hun STEAM-vaardigheden te ontwikkelen. Ze zullen ontdekkend leren, proberen en verkennen via de kofferinhoud. Het lesmateriaal is modulair opgebouwd dus je kiest zelf welke activiteiten wanneer plaatsvinden. Er is een leuke mix: begeleide, zelfstandige activiteiten, verhaal, vrij spel, koken, creatief, techniek …

  • Om verhalen te verbeelden worden vaak Playmobil- of Duplofiguurtjes gebruikt. Rukhsana Zubair - die als therapeute vaak popjes gebruikt om kinderen en jongeren op verhaal te laten komen - vond dat er te weinig popjes met migratie-achtergrond beschikbaar waren om de juiste context en nuances bloot te leggen. Daarom ontwikkelde ze zelf 'Poppen met een verhaal'

  • Nadenken hoe de klaspop een rol kan spelen in representatie


Meer info over representatie


5 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments


bottom of page