top of page
PBD FOPEM

Ontwerp zelf een cultuurbeschouwende activiteit

Bijgewerkt op: 21 aug

Cultuurbeschouwen kan groots en alomvattend zijn. Tegelijk begint het meestal bij kleine, gewone, alledaagse momenten waar je op zoek gaat naar de verschillende laagjes en actief oor hebt voor grote levensvragen. Zin om zelf een cultuurbeschouwende activiteit te ontwerpen? Met deze tips geraak je al een heel eind.


Veilig

  • Benoem gelijkenissen én verschillen, zonder oordeel

  • Werk met ‘open space’: je mag verplaatsen, maar moet niet. Er worden geen vragen gesteld wanneer je wel of niet verplaatst.

  • Overweeg om zonder reacties te werken: iedereen kan om beurt vertellen of tonen. Er wordt niet gereageerd, ook niet met lichaamstaal. Elk antwoord blijft in z’n waarde.


Tijd en ruimte

  • Bewaar creaties, conclusies van een gesprek, foto’s in een mooie koffer, kastje, doosje, map, schrift... om de waarde van jullie cultuurbeschouwend moment te materialiseren.

  • Wanneer er iets de klas binnenkomt maar er is geen tijd of de vraag overvalt je, kan je kinderen vragen om het te tekenen of verbeelden. Die creatie gaat in de koffer tot er verder in de week meer tijd is om er op in te zoomen. Op die manier is er aandacht gegeven aan de vraag van het kind, voelt die zich erkend en heb je zelf ook nog wat extra bedenktijd.


Opbouw: ervaren > reflecteren > uitzoomen > afsluiten

  • Ervaren: alle zintuigen beroeren, iets doen, iets meemaken, je er in onderdompelen. Bijv. Verhaal voorlezen in een specifieke setting, creatief laten werken, sociaal experiment, in stilte iets doorgegeven of bekijken,…

  • Reflecteren: stilstaan, focussen op wat er gebeurt in je binnenwereld, vliegeren

  • Uitzoomen: hoe is dit hier en nu, hoe is het daar en dan (staart vlieger)? Welke grotere vragen kunnen we ons stellen? Welke laagjes kunnen we ontdekken?

  • Afsluiten: wat nemen we mee? Welke gedachte blijft hangen? Die gedachte of dat besluit materialiseren: een brief, een tekening, een quote op mooi papier, een foto, een collage…


Vlieger, kaart, kompas

  • Laat kinderen actief oefenen op de vaardigheden in de vlieger, denk ook na over tijd en ruimte in de staart van de vlieger

  • Capteer levensvragen en sorteer ze op de kaart. Welke vraag trekt onze aandacht en willen we verder onderzoeken?

  • Ontdek laagjes in elk verhaal. Zie hoe ieders kompas anders is en er mag zijn.

  • Je kan deze downloads gebruiken:

  • Je kan ook deze posters gebruiken:





Leerdoelen

Net zoals bij het doelgericht ervaringsleren zijn er bij een cultuurbeschouwende activiteit enkele leerdoelen die richting geven. Op deze pagina vind je een overzicht.


Enkele ideetjes: out of the box

  • Wie of wat maakt dat jij jij bent? Krijg je ooit een nieuwe start? Kan je kiezen wie je bent? (kompas ik) 

  • Je kan een verhaal met woorden maken, maar dat kan ook door het aaneenrijgen van: foto's of (zelf)portretten; gerechten met recepten; je mooiste woorden; voorwerpen want voorwerpen zetten aan tot vertellen; muziekstukjes; versjes, eenzelfde versjes telkens herschrijven op een bepaalde leeftijd; oude postkaartjes waar je iets op kleurt of kleeft; brieven; plekken; schilderijen (kompas ik) 

  • Een brief naar je oude of toekomstige zelf (kompas ik) 

  • Maak een doos met voorwerpen die je wilt nalaten voor je kleinkinderen (kompas ik) 

  • Als er iets aan je lichaam verandert, verandert je identiteit dan ook? (kompas ik) 

  • Heb jij een eigen melodie? Zou iemand die kunnen horen? Welke melodie hoor je bij een ander? Zou die elke dag dezelfde zijn? Zou je thuis dezelfde horen als op school? Zou iedereen die kunnen horen? Zou iedereen dezelfde melodie horen? (kompas ik + context) 

  • Een taalportret of taalposter maken (kompas ik + roots) 

  • Voorwerpen zetten aan tot het vertellen van verhalen. Vind een voorwerp dat iets vertelt over je leven. Dateer het en steek het in de koffer. Kijk een jaar later: wil je het voorwerp vervangen door een ander? 

  • Welke groepen zou je aanduiden waar je vele dingen mee deelt, die een stukje van je zelfbeeld hebben bepaald of bepalen? (kompas roots + context)

  • Ga eens na in je levensloop: hoe anders heb je je gevoeld? Op welk moment in je leven? Op welke plaats? (kompas ik + context)

  • Wat zijn mijlpalen in je persoonlijk leven? Vergelijk de wereldmijlpalen in jouw leven met die van het leven van jouw grootmoeder. Welk perspectief geeft dat? (kompas ik)

  • Breng je leven in kaart, letterlijk: langs plekken van je roots op een landkaart (kompas roots)

  • Ritueel bij de geboorte. Hoe gaat dat in jouw familie? In jouw cultuur, in jouw streek,…? Hoe kwamen jouw ouders bij jouw naam? Wanneer kreeg je jouw naam? Hoeveel namen kreeg je? Een echte naam en een troetelnaam? (kaart 'hoe leer je te leven?')

26 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

コメント


bottom of page