Vanuit de pedagogische begeleidingsdienst beschrijven we enkele volledig uitgewerkte lesactiviteiten die specifiek inzetten op cultuurbeschouwing. Je biedt ze aan in spoor 3 'gestuurd aanbod'.
Input
Deze video op het Archief voor Onderwijs.
Korte inhoud
In de rubriek ‘Van deur tot deur’ volgen we in deze aflevering Wilfried uit Wielsbeke. Wilfried heeft maar één arm. Hij is de andere kwijtgespeeld door een werkongeval. Wilfried toont hoe hij aardappelen schilt met één hand. Hij vertelt ook over zijn armprothese en zijn vastberadenheid om zelfstandig te zijn. Wilfried is dagelijks te vinden bij de schoolpoort waar hij de schoolkinderen helpt om de straat over te steken. Wilfried vertelt over de omgang van kinderen met zijn handicap.
Doel
Je leert van perspectief wisselen.
Je oefent in empathie.
Je leert morele vragen stellen.
Je leert dat jij en anderen denken en kijken vanuit hun eigen referentiekader.
Werkvorm
Opwarming
In het filmpje zien we Wilfried die aardappelen schilt. Laat de kinderen vooraf zelf een aardappel schillen. Lukt dat voor iedereen goed? Waarom vinden we dit moeilijk? Hoe doet iedereen het precies? Welk schilmethodes zien we bij elkaar? Kan iemand ook een aardappel schillen met één hand? Is dat mogelijk of helemaal niet?
Filmpje bekijken
Deze video op het Archief voor Onderwijs.
Nagesprek, open
Wie is Wilfried voor ons? Wie is hij? Wat valt ons op?
Elk kind noteert één woord dat bij Wilfried past.
We brengen alle woorden samen.
Nagesprek, met focus
Is Wilfried anders dan anders? Hoe bepalend is zijn handicap? Wanneer ben je gehandicapt?
We spelen een stellingenspel. Wat vind jij juist? kies één kant van het lokaal (A) of (B). Kant (A) = 'ik ben akkoord'. Kant (B) = 'ik ben niet akkoord'.
Wilfried is anders dan anders.
Wilfried heeft een handicap.
Wilfried kan alles doen ook met zijn handicap.
De kinderen aan de schoolpoort noemen Wilfried gehandicapt.
Wilfried vindt het logisch dat mensen hem anders behandelen.
Ik vind dat mensen met een handicap anders zijn.
Ik kijk anders naar mensen met een handicap.
Besluit
Denk samen met de groep na hoe je deze zin wil aanvullen: Mensen met een handicap …Een leerling of een groepje leerlingen maakt een mooie affiche (met tekening of foto) van deze slogan. De slogan verhuist naar de klaskoffer of onthoudmap Cultuurbeschouwing.
Extra
Verzin zelf nog meer stellingen
Wie heeft in zijn omgeving ook een 'Wilfried' met een handicap? Laat de leerling vertellen. Laat de medeleerlingen vragen stellen. Of nodig die persoon uit in de klas voor een gesprek of interview.
Comments