Vanuit de pedagogische begeleidingsdienst beschrijven we enkele volledig uitgewerkte lesactiviteiten die specifiek inzetten op cultuurbeschouwing. Je biedt ze aan in spoor 3 'gestuurd aanbod'.
Input
Dit schilderij.
Korte inhoud
Dit is een werk van de Belgische (Brugge, °1977) collage-kunstenaar Sammy Slabbinck. Meer info via www.sammyslabbinck.com. Hij heeft wereldwijd succes met zijn plezant, surrealistisch werk. Hij maakte zelfs al de laatste platenhoes voor Leonard Cohen. Hij gebruikt graag vintage plaatjes en plakt die dan in nieuwe composities. Zijn werk wordt breed verspreid via sociale media. We zien een man die (zichzelf?) schmink met opvallende, felle kleuren. Hij glimlacht tevreden. Hij kijkt met een zwoele blik in de lens. Hij lijkt helemaal oké met de schmink.
Doel
Afstand nemen en overwegen dat het anders zou kunnen
Van perspectief wisselen, empathie
Vragen leren stellen: kritische, morele en existentiële vragen
Overwegen en beoordelen: door vragen te stellen en proberen te begrijpen maak je een keuze of bepaal je een richting.
Je coördinatoren leren verkennen en je zo bewust worden dat je handelt vanuit een referentiekader
Je leert dat je door de wereld en zijn systemen wordt bepaald
Je leert ervaren wat het betekent om lid te zijn van een groep in vrijheid
Je leert (sociale) situaties, tekens en codes 'lezen' en ertussen schakelen (groene laag kompas, 'in deze context')
Je leert dat jij en anderen denken en kijken vanuit hun eigen referentiekader (laag ‘op deze wereld’ kompas)
Je verbeelding gebruiken én vormgeven (beeld, woord, beweging, klank, materiaal,…) (zie bij extra)
Werkvorm
Foto bekijken
Dit schilderij
Stellingenspel
De klas 'toont' zijn mening door een positie te kiezen op de lijn. Geef een stelling en toon waar de linkerkant en de rechterkant van de lijn is. Vraag aan de groep om per stelling een plaats op het continuüm in te nemen. Spreek af dat er enkel gestapt wordt en er niet over gesproken wordt.
Wie vindt deze foto mooi/niet mooi?
Wie vindt deze persoon mooi/niet mooi?
Wie vindt deze foto grappig/niet grappig?
Wie vindt deze man vreemd/niet vreemd?
Wie vindt deze man fout/niet fout?
...
Verzin zelf nog meer vragen op het continuüm. Laat leerlingen zelf nog vragen bedenken.
Debat
Keer nog eens terug op het continuüm fout en niet fout.
Vraag of iemand kan motiveren waarom hij die stelling op het continuüm inneemt.
Peil naar hun meningen over mannen met schmink.
Laat beide 'kampen' aan het woord. Respecteer elkaars standpunt zonder te reageren.
Keer terug naar de foto: hoe voelt de man zich hier zelf bij? (tevreden en oké)
Heeft hij de vrijheid om te doen wat hij doet? Is het zinvol of passend dat wij hier een idee over goed/fout op formuleren?
Kern van het debat
Vrijheid om jezelf uit te drukken op de manier die je zelf wil, is een mensenrecht die we allemaal respecteren?
Zijn er vaste gewoontes of verwachtingen over wat mannen (vrouwen) wel en niet mogen doen? Zijn er (onuitgesproken) afspraken over hoe een man zich mag uitdrukken en hoe een vrouw zich best uitdrukt?
Gender en rolmodellen
Breid verder uit: is deze man alleen? Ken je nog mannen die 'vrouwelijke' keuzes maken? Laat de groep vanuit voorbeelden spreken. Wat is er tegenwoordig overal al allemaal mogelijk? Hoe is gender tegenwoordig niet echt meer een issue.
Toon eventueel nog deze illustraties als 'bewijs'
Afbeelding 1 : acteur Timothée Chalamet op filmfestival in Venetië, 2022
Afbeelding 2 : sportanker Aster Nzeyimana
Afbeelding 3 : schrijfster Marieke Lucas Rijneveld
Besluit
Laten we de stelling op het continuüm nog eens herhalen.
Voel in jezelf of jouw standpunt na ons gesprek is veranderd.
Extra
Zoek een gelijkaardige foto in een tijdschrift. En maquilleer met verf (of lippenstift) het gezicht. Probeer verschillende versies uit en durf overdrijven.
Wie heeft zin om zichzelf of een klasgenoot te maquilleren. Test je eigen grenzen uit en geef aan wat je (niet) leuk en (niet) mooi vindt. Deel wat de ervaring en het resultaat met jullie doen. Wat voelt vreemd? Wat voelt spannend? Wat voelt leuk?
Bekijk meer werk van Sammy Slabbinck en bespreek zijn collagetechniek. Probeer zelf met 'oude' prentjes een nieuw beeld of collage samen te stellen.
Comments