Vanuit de pedagogische begeleidingsdienst beschrijven we enkele volledig uitgewerkte lesactiviteiten die specifiek inzetten op cultuurbeschouwing. Je biedt ze aan in spoor 3 'gestuurd aanbod'.
Input
Deze afbeelding uit het boek De wonderlijke reis van Roosje Rood van Gerda Dendooven.
Korte inhoud
Gerda Dendooven laat haar boek 'De wonderlijke reis van Roosje Rood' aanvangen op het moment dat Roosje net klaar is met het dichtnaaien van de wolf. Hier zie je die eerste afbeelding uit dat bekend prentenboek die een parodie is op het bekende sprookje Roodkapje.
In sprookjes wordt de wolf vaker als personage opgevoerd. In onze verbeelding is hij altijd populair gebleven. Hij staat in heel wat (klassieke) verhalen symbool voor het kwaad of de angst. Denk maar aan sprookjes als Roodkapje, De wolf en de 7 geitjes en De drie biggetjes.
Er liep onlangs een sterke expo in Villa Verbeelding (Hasselt) over de wolf in verhalen. https://www.villaverbeelding.be/expodewolf
Doelen
Werkvorm
Opwarming
Verzamel verhalen (sprookjes) waar wolven een (hoofd)rol spelen
Verzamel foto's of illustraties waar wolven te zien zijn
Laat hen alles bekijken en ontdekken.
Tips: Atak, Bureau Boschberg, Sabien Clement, Joanna Concejo, Gerda Dendooven, Paddy Donnelly, Ana Juan, Thé Tjong-Khing, Riske Lemmens, Merlijne Marell, Marieke Nelissen, Louize Perdieus, Nils Pieters, Barbara Rottiers, Annet Schaap, Marije Tolman, Hannelore Verbruggen, Ludwig Volbeda, Ward Zwart.
Bezoek eventueel de expo 'Wolf!' in Hasselt.
Voorlezen
Lees fragmenten voor waar de 'vreselijke' wolf opgevoerd wordt.
Nagesprek
Maak met de groep een mindmap met bijvoeglijke woorden of acties die aan de wolf gekoppeld worden.
Hoe wordt de wolf in verhalen en afbeeldingen (vooral) voorgesteld.
Wat doet hij?
Wat zijn z'n kenmerken? Karakter?
Neem een groene en een rode stift.
Welke woorden op de mindmap zijn feiten (groen)?
Welke woorden op de mindmap zijn verzonnen en dus onwaar (rood)?
De wetenschap over de wolf
In verhalen eet de wolf mensen op. In de feiten hoeft de mens echter helemaal niet bang te zijn van de wolf. Hij is wel een roofdier, maar enkel in de dierenwereld.
Bekijk deze docu (schoolTV) om alle wetenschappelijke kennis op een rij te hebben.
Besluit
Probeer samen met de groep tot een besluit te komen over de wolf in het sprookje en de wolf in de documentaire. Dat kan door hen de vraag te stellen: wat hebben we nu vooral geleerd? Welke waarheden over de wolf willen we onthouden? Welke valse waarheden bestaan enkel in verhalen?
Hier de essentie of wensbaar slot:
Wat we in verhalen lezen, klopt zeker niet altijd met de werkelijkheid. Dat moeten we goed weten en blijven onthouden. Dat is niet erg, want daarom zijn verhalen ook bedoeld. Daar mogen we een loopje nemen met de waarheid. We maken daarom een duidelijk onderscheid tussen fictie en non-fictie. Bepaalde zaken uit de werkelijkheid komen vaker voor in verhalen dan andere. Ze krijgen een symbolische betekenis of duidelijke kenmerken. Als we verhalen blijven vertellen en die metaforen of symboliek telkens opnieuw bevestigen, krijgen we die 'valse waarheid' vaker te horen. We geven ze ook door van generatie op generatie. Je zou het bijna gaan geloven. Maar toch blijft het fictie.
Extra
Maak een dierenpaspoort van de wolf. Haal nog meer info (non-fictie) over de wolf in de klas. Hou een debat over de voor- en nadelen over de terugkeer van de wolf in België.
Zoek nog meer frictie of spanningen op tussen fictie en non-fictie. Welke andere hardnekkige legendes of figuren/symbolen uit verhalen, kloppen niet met de werkelijkheid?
Interactief voorleesboek 'Wat als jij roodkapje was?'
תגובות