Vanuit de pedagogische begeleidingsdienst beschrijven we enkele volledig uitgewerkte lesactiviteiten die specifiek inzetten op cultuurbeschouwing. Je biedt ze aan in spoor 3 'gestuurd aanbod'.
Input
Deze afbeelding
Copyright: Iraanse regisseur Abbas Kiarostami op de heuvels rond Teheran
Korte inhoud
Op de foto een man op een berg en een poort die op een kier staat. De man kijkt (stiekem) door de poort. Hij ziet een adembenemend uitzicht ...
Doel
Vragen leren stellen: kritische, morele en existentiële vragen
Overwegen en beoordelen: door vragen te stellen en proberen te begrijpen maak je een keuze of bepaal je een richting.
Je leert (sociale) situaties, tekens en codes 'lezen'
Werkvorm
Foto bekijken
Deze afbeelding
Nagesprek, over waarnemen
Wat hebben jullie gezien op de foto?
Wat zag je nog meer op de foto?
Wat heeft iemand misschien niet gezien op de foto?
Nagesprek, met focus op de inhoud
Wat doet de man precies op de foto?
Leerlingen antwoorden met een werkwoord.
We verzamelen verschillende synoniemen: zien, kijken, bekijken, bespieden, gluren, …
Creatieve verwerking
Leerlingen maken een snelle schets van een gelijkaardige situatie uit hun leefwereld.
Teken jezelf op een bepaalde plaats waar je (ook) aan het gluren of bespieden bent.
Kinderen tonen hun werk aan elkaar in duo's.
Ze wisselen zodat ze (de meeste) werken van elkaar hebben gezien.
Nagesprek, over gluren of bespieden
Wanneer is iets kijken, wanneer is iets gluren?
Is het ene beter dan het andere?
Waarom vinden we gluren dan minder goed?
Bestaat er een ander woord voor gluren dat minder 'fout' klinkt? (nieuwsgierig zijn bijvoorbeeld)
Zou gluren verboden moeten worden? Waar wel en waar niet?
Hoe wil jij zelf omgaan met gluren of bespieden?
Bestaan er algemene regels over wat beleefd of onbeleefd is?
Besluit
Laat elke leerling een zin bij zijn tekening schrijven. Verzamel de tekeningen samen in één boekje. Een leerling of een groepje leerlingen maken een passende kaft voor het boekje. Hou je boekje bij in de koffer van Cultuurbeschouwing.
Extra
Verzin een verhaal over de man op de foto. Wat denkt hij of wat zou hij te vertellen hebben? Schrijf een vrije tekst en plak er de foto bij.
Comments