De school is een oefenplaats voor het samenleven. Een laag in ons kompas die we samen delen is de 'wereld': complexe systemen eigen aan onze samenleving hebben een invloed op wat wij als 'normaal' beschouwen. Met kinderen die systemen onder de loep nemen is ook cultuurbeschouwing.
Welke kinderrechten zien we weerspiegeld in het schoolgebouw? Wat zie je in de buitenruimte, in de lokalen, aan de muren, meubilair, in de wijk? Sta ook even stil bij mogelijke drempels voor de toegang tot de school en de inbedding in de wijk of buurt. Letterlijk: drempels, rode lijnen 'vanaf hier spreekt men…' of 'tot hier de ouders', gebouwen, organisaties die deel uitmaken van de school. Figuurlijk: armoede, taal, godsdienst,… Overweeg of kinderen zich kunnen herkennen in het schoolmilieu en wat daarvoor nodig is.
Welke levensvragen roept nadenken over kinderrechten op? Wat is 'goed' leven?
Didactisch materiaal kinderrechten
Filosoferen over kinderrechten: inspiratiegids van het kinderrechtencommissariaat, voor kleuter en lager
Interview met Bruno Vanobbergen 'Spelen is een kinderrecht'
Video kinderrechten uitgelegd voor kinderen van 3 tot 6 (via Unicef Belgium)
StreetSmart: educatief materiaal rond inclusie en kinderrechten
Organisatie tZitemzo voorziet heel wat publicaties en ontleenbaar materiaal, onder andere de Kleuterkoffer
Komentar